środa, 7 sierpnia 2013

Jak zacząć szukanie pracy ?

Bardzo często spotykam się z pytaniem: „ Jak szukać pracy ?”  lub  „Od czego mam zacząć ?”
Przeglądając sieć można znaleźć całe mnóstwo wskazówek (tych słusznych i tych mniej słusznych), czym się wobec tego kierować ?
Nie napiszę nic nowego, właściwie powtarzam to do znudzenia, że najważniejszy jest CEL. Przywołując słowa z komedii  Chłopaki nie płaczą:  „…. Musisz sobie odpowiedzieć na jedno za***e ważne pytanie, co lubisz w życiu robić. A potem to rób”. Nic bardziej nie oddaje mojego przekazu jak właśnie ten cytat.  Najgorzej jest balansować, działać trochę po omacku   - wówczas nie osiągamy żadnych wyników, co w efekcie nas frustruje i negatywnie odbija się na poszukiwaniu pracy. 

Zacznijmy od razu! Weź kartkę papieru i napisz na niej cel zawodowy, który chcesz osiągnąć, po prostu napisz, nie analizuj teraz  - na to przyjdzie czas za chwilę.
Przedstawię Ci teraz jedną z najpopularniejszych metod określania celu, przy wykorzystaniu tej metody swobodnie możesz teraz zredagować swój cel, który zapisałeś/-aś a kartce.

Określanie celu metodą SMART
System SMART po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1981 roku w Przeglądzie Zarządzania George’a T. Dorana. Była tam mowa o użyciu pięciu kryteriów formułowania celów dla organizacji (przedsiębiorstw, organizacji społecznych). Te pięć kryteriów, wymienionych przez Dorana to:
  1. Specyficzny (Specific) – Twój cel musi być prosty i klarowny. Musisz rozumieć co oznacza Twój cel dla Ciebie i Twojej przyszłości.
  2. Mierzalny (Measurable) – Twój cel powinien być określony za pomocą wymiernych kryteriów, jak waluta, przedział czasu, czy ilość materiałów.
  3. Osiągalny (Attainable, Achievable) – Pomyśl nad możliwością realizacji Twojego celu. Jeśli nie mając odpowiedniego wykształcenia zakładasz, że będziesz wybitym analitykiem finansowym, to wiadomo że pomysł nie wypali !
  4. Realny (Relevant/Realistic) – Konkretny cel dostępny dla Ciebie w tej chwili, lub za niedługo jest lepszy, niż mglista perspektywa w długim okresie czasu. Zastanów się, czy zdobędziesz się na wykonanie takiego zadania.
  5. Terminowy (Time-oriented) – Zorientowany w czasie cel to po prostu perspektywa czasowa jego osiągnięcia. Jeżeli założysz, że znajdziesz pracę ( tą pracę o której marzysz!) w ciągu jednego dnia, sam siebie narażasz na rozczarowanie. Daj sobie więcej czasu biorąc pod uwagę sytuację w jakiej się znajdujesz.
OK! jeżeli już zredagowałeś swój cel, nie pozostaje nic innego jak zacząć działać!
Jak szukać pracy?
Kiedy masz już określony swój cel to bardzo duży sukces, już wiesz czego szukasz ! teraz wystarczy szukać ogłoszeń z ukierunkowaniem na realizację celu zawodowego. Pamiętaj, że czasami należy zdecydować się na metodę małych kroków. Co mam na myśli ? jeżeli będziesz mieć okazję pracować w miejscu, które być może nie jest spełnieniem Twoich marzeń, ale przybliży Cię do osiągnięcia celu – to nie wahaj się, spróbuj.
Poza oczywistymi metodami, jakimi jest odpowiedź na ogłoszenia pracodawcy, pamiętaj o aktywności na portalach społecznościowych związanych z tematyką pracy, która Ciebie interesuje. Warto także nawiązać kontakty z head hunterami. Koniecznie zadbaj o swój wizerunek w sieci, potencjalny pracodawca chętnie sięga do możliwości jakie daje mu dostęp do wirtualnego świata.
Chętnie poznam również Wasze sposoby na efektywne poszukiwania pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz